Sunday, January 8, 2012

what will be will be

sobahalkhoir...Ohayou gozaimasu

Dari semalam lagi terasa nak menaip,tapi tak dapat idea. *lepas gian sebab dah tak ada assignment kena taip-menaip*

Dari pagi tadi lagi, teringat Darul Quran. Rindu suasana diri sebagai hamalatul Quran. Rindu masa dalam kelas masa kat sana terutama masa kelas BI. Kelas BI adalah satu-satunya kelas di mana banin *panggilan untuk lelaki* dan banat *panggilan untuk banat* berkumpul dalam 1 kelas. Ada dalam 7 kelas rasanya semua. 

Ingat lagi satu lagu yang diajar kepada kami masa satu petang dalam kelas BI untuk elakkan mengantuk. Teringat betapa malunya banat untuk keluarkan suara untuk nyanyi bersama pensyarah sebab hanya ada 10 orang banat dan 18 orang banin dalam kelas saya masa tu.

Kami diperkenalkan dengan lagu bertajuk Que Sera Sera. Lagu ni sebenarnya arwah ayah pernah nyanyikan dekat saya masa saya umur dalam darjah 1, darjah 2 macam tu. 

Masa kecil-kecil selalu berangan nak jadi doktor, tak pun engineer. *dah macam tak ada kerja lain dalam dunia ni*. Dan satu hari saya pernah tanya dekat ayah, " ayah, agak-agak Hanum boleh jadi doktor tak nanti?"

Lepas tu, ayah tanya, "hanum pernah dengar lagu Que Sera Sera?".

Saya geleng. Ayah kata," ada budak ni, nama dia Que Sera Sera. Dia macam Hanum. Tanya nanti bila besar nanti dia akan jadi apa." 

Ayah pun nyanyi...

When I was just a little girl
I asked my mother what will I be
Will I be pretty?
Will I be rich?
Here's what she said to me

Que Sera Sera
Whatever will be will be
The future's not ours to see
Que Sera Sera
What will be will be..

Dulu-dulu, bila cikgu tanya, "cita-cita nak jadi apa??"

Dengan pantas dan yakin jawab "doktor"

Sekarang jadi doktor ka?? huhu.Ada la bersimpang siur, berkait-mait sikit...

Allah knows the best, kan? Ada tiga perkara yang telah ditetapkan oleh Allah sejak azali lagi. Rezeki, ajal, dan jodoh. Cuma,kita kena berdoa dan berusaha untuk cari rezeki yang halal, diberikan jodoh yang baik, dan diberkati umur serta dihidupkan dan dimatikan dalam husnulkhotimah~

 

-dari pagi menaip, sampai tengahari baru post~

No comments:

contengan jalanan

get this widget here