Wednesday, February 16, 2011

amanah itu

bismillahirrahmanirrahim


Teringat aku pada perbualan adik-adik aku masa nak keluar pergi shoping dekat Sungai Petani. 


Suhail: Adik, mana stokin hang???


Adik: Stokin adik hilang sebelah. satu lagi basuh.


Suhail: Hang ada dua saja stokin???


Adik: (diam). Biar laa...bukan orang perasan pun...


Suhail: Hang ni, sejak masuk sekolah sains dah tak pakai stokin ey?


Adik: kali ni jaa.... Kat sekolah adik pakai.. biar la, bukan orang perasan pun....


Suhail: Mana boleh biar, hang tanggungjawab hail. Kalau hang buat dosa, hail kena tanggung juga...

Masa tu, semua ahli keluarga aku dengar saja perbualan mereka tanpa masuk campur. Macam comel pun ada bila abang yang umur beza 1 tahun, tegur adiknya mengenai aurat. Walaupun baru umur 14 tahun (masa itu) yang aku kira tak banyak lagi didedahkan dengan tanggungjawab, boleh berfikir sampai tahap itu. 




Pada satu malam yang hening semasa cuti mid-sem tahun 2 semester 2...


Lepas maghrib, abang aku ada buat usrah. Perkara pertama, bincang pasal masalah adik aku, Fatimah yang pegang jawatan exco dakwah di sekolah dia. Tapi dia ni ada penyakit takut dan malu nak cakap depan orang. Jadi, kami sama-sama bincang cara yang boleh adik aku gunakan untuk bagi tazkirah dan pengisian masa di sekolah. Lepas tu, masuk tajuk aurat dan pergaulan. Kami semua macam malas nak dengar sangat masa tu.. lepas itu, abang aku pun kata...


Aslam: Lam cuma nak ingatkan adik-adik lam supaya jangan buat benda yang tak boleh buat. Sebab kalau hampa buat juga, macam dedahkan aurat suka-suka, dosa dapat dekat lam juga. 


Adik: Kenapa pula????bukan dosa kami, kami tanggung sendiri ka???


Aslam: Kalau lam tak tegur, kira macam lam bersalah juga. Hampa boleh tarik lam masuk neraka nanti.


Adik: awat pula macam tu?? 


Aslam: Hampa adik perempuan lam.... Mak pun tanggungjawab lam. Kalau lam kahwin nanti, isteri dan anak-anak lam akan jadi tanggungjawab lam. Sebab tu lam utamakan hampa....nak tegur pun tegur hampa dulu...kalau perempuan kat luar pun tanggungjawab lam sebagai orang Islam. tapi yang paling utama hampa. sebab hampa yang boleh tarik lam masuk neraka... besar tanggungjawab lelaki sebenarnya. (masuk bab tanggungjawab lelaki). Perempuan memang Rasulullah dah kata senang masuk syurga. kan?


Kami: (menunjukkan muka blur)


.........< azan >............

"WAHAI orang yang beriman. Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu (berhala), neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat yang kasar (layanannya), mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkannya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan". (at-Tahrim: Ayat 28:6).


Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud: "Tiada sesuatu yang lebih baik
daripada ibu bapa kepada anaknya, selain daripada didikan yang baik" (Hadis
riwayat al- Bukhari).






No comments:

contengan jalanan

get this widget here