Friday, October 21, 2011

verily with every difficulty there is relief





Pada zaman dahulu, ada seorang raja yang suka berburu. Raja ini juga mempunyai seorang pnasihat yang suka berkata 'mungkin ada hikmah di sebaliknya tuan'. Apa2 sahaja perkara yang berlaku, Raja akan bertanya kepada penasihatnya dan penasihatnya akan mnjawab 'mungkin ada hikmah disebaliknya'. 


Suatu hari, Raja keluar berburu dengan penasihatnya. Tiba2 hari itu, raja tertimpa musibah. Jari raja terputus akibat terkena panah buruannya sendiri. Raja bertanya kepada penasihatnya, "apa perlu beta buat jari beta sudah putus?" Darah keluar dengan banyak pada jari raja tersebut. 


Penasihatnya hanya menjawab "mungkin ada hikmah disebaliknya tuan". 


Raja berasa sangat murka. Jarinya sudah putus pun penasihatnya asyik berkata benda yang sama. Kemudian,Raja dan penasihatnya pulang ke istana. sesampainya di istana, raja memerintahkan pengawal memasukkan penasihatnya ke dalam penjara. 


Setelah beberapa lama kemudian, jari raja sudah pun sembuh. raja pun keluar berburu seorang diri. raja berburu jauh ke dalam hutan sehingga tiba di perkampungn orang asli. Pada masa itu, orang asli ini sedang menyambut perayaan korban mereka dan mereka perlu mencari seorang manusia untuk dijadikan korban. Apabila mereka melihat raja tersebut, maka bersoraklah mereka kerana korban mereka tahun ni sangat baik dari tahun lepas kerana melihat raja yang berpakaian cantik. ktua org asli itu menyuruh anak buahnya memeriksa raja tersebut kerana untuk membuat korban sesorang itu mestilah sempurna. Apabila melihat jari raja yang kudung, maka terlepaslah raja dari korban itu.


Raja berasa sangat gembira lalu teringat akan penasihatnya. Raja bergegas pulang ke istana lalu memerintahkan agar penasihatnya dibebaskan. Penasihat tersebut berasa hairan lalu bertanya kepada raja apa yang telah berlaku. Raja pun menceritakan kisah yang terjadi kepadanya kepada penasihat. 


Penasihat pun berkata, kalau begitu tuanku masukkan saya ke dalam penjara pun ada hikmahnya. 


Raja berasa hairan,lalu brtanya kpd penasihat "masuk pnjara pun ada hikmah?" 


Penasihat pun menjawab," kalau patik x masuk penjara, mesti patik akan ikut tuanku berburu dan kemungkinan patik yang akan menjadi korban orang asli tersebut..."

No comments:

contengan jalanan

get this widget here