Saturday, December 31, 2011

Jangan lengahkan....



Maksudnya: Ya Allah, Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang Engkau telah janjikan kepada junjungan kami nabi Muhammad dan kehormatan, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji.

Terngiang-ngiang suara azan dari asrama putera. Rasanya muazzin yang azan masa zohor tadi sama dengan yang selalu azan masa Subuh. Subhanallah, bagusnya dia. Calon anak soleh.

Entry kali ni bukan nak cakap pasal siapa muaazzin tersebut Tapi lebih penting panggilan mulia yang dilaungkan tu yang menjadi topik hangat perbualan kita pada hari ni *skrip MHI*

Perasan tak kita, bila kita bandingkan masa yang kita ambil untuk bertindak terhadap panggilan telefon dan panggilan bertemu Allah sangat berbeza. Kalau handphone bunyi, tak sempat nak sampai chorus lagu *bagi yang set lagu sebagai ringtone*, dah menggelabah tekan butang hijau terima panggilan. kan, kan???Kalau azan, dah habis azan 30 minit pun, tak bergerak, tambah-tambah kalau mengadap movie, tak pun facebook. Lainlah kalau yang tidur dan tak sedar.

Sebenarnya, saya pun sama. Tapi, saya nak berubah insyaAllah. anda semua nak berubah juga? Ada hadis Rasulullah riwayat Imam Tarmizi, Rasulullah s.a.w berpesan kepada Ali r.a, " Wahai Ali, jangan dilengahkan tiga perkara! Solat apabila telah sampai waktunya, jenazah apabila hadinya, wanita bujang apabila telah ditemui kufunya."

Kalau bab kahwin, seronok ja semua. Laju jaa nak tunaikan,kan...haha.. Tapi kalau bab sembahyang, Allah...huhu.. Kan nanti perkara pertama yang akan dihisab di akhirat ialah solat kita.

Jom sama-sama percepatkan tindak balas terhadap laungan azan. Sikit-sikit berubah, lama-lama akan terbiasa solat awal, InsyaAllah...

2 comments:

W.o.a.y.I.e.s said...

huhu~~~ betul,nnti solat kite gak yg dtanye dulu.. mari awalkan solat..>,<

fasihahhanum said...

a'ah....makin besar ni, makin suka lengah solat kn...masa zaman skolah, siap sedia dgn telekung b4 wakto solat tunggu kat surau

contengan jalanan

get this widget here