Wednesday, March 9, 2011

Pengalaman di bumi China - kepulangan

pagi yang gelap kini sudah terang.....ohohok...


Sudah pagi rupanya.. Hari itu hari Sabtu. 5 Mac 2011. Aku dah nak balik Malaysia!!!!! (macam tak percaya!!!!)


Kalau ikut Amelia, kami kena kumpul dekat lobi pukul 8.50 pagi. Lewat sikit daripada hari-hari biasa.Kalau ikutkan, aku boleh tidur lebih sikit la atas katil hotel untuk kali terakhir di Beijng....


TETAPI..... (jam 7.00 pagi)..... 
"Hanum...hanum.....dah lewat hanum....bangun Hanum. Kak Wani pun tak perasan jam.."


Aku dengan terkocoh-kocohnya lari-lari masuk bilik air dan mandi. Keluar bilik air, aku tengok jam, pukul 7.15 pagi. Aku tengok kak wani. Kak Wani tengok aku dengan muka yang kelam-kabut. Aku kompiussss~


"kenapa kalut-kalut???"tanya aku kepada kak wani.
"eh, kita kena kumpul pukul berapa??" balas kak wani
"pukul 8.50....huhuhuu" Aku buka TV dengan harapan ada cerita best.
"kak wani ingat pukul 7.50 macam biasa. hahhaha.... sori kacau kamu tidur"
"eh, tak pe, alang-alang dah bangun. Lagipun pukul 7 lebih dah. Seronoknya tidur dekat sini...terasa macam dapat rehat yang cukup.....terlebih-lebih cukup dah....hahahhaha"


Dalam pukul 8.20, aku dan kak wani turun bawah dengan beg-beg yang dah beranak-pinak. Lepas serah kunci, kami makan sarapan untuk kali terakhir di Ming Du Hotel. Menu yang sama~


Lepas tu, dalam pukul 9.05 bas kami bergerak ke Tienjin sebab kami naik flight di Airport Tienjin.Pada mulanya, bas agak bising la tambah pula masa pemandu pelancong cerita pasal seorang gadis yang kurang cerdik di kawasan Tienjin.Nak tau tak cerita dia macam mana???teruk betul~
.....................................................................................................
Macam ni.....
Pada zaman dahulu, ada seorang gadis yang kurang cerdik berjalan di kawasan perkampungan nama Henna(apa ntah). Keluarga gadis ni miskin. Ketika dia berjalan-jalan, dia terjumpa dengan seorang lelaki.


Lelaki: cik, boleh tak kalau saya minta tolong cik ambilkan buah kelapa untuk saya? saya rasa sangat dahaga.Jika cik bersetuju, saya bagi 1 yuen sebagai balasan.
Gadis: baiklah.


Gadis itu pu panjat pokok kelapa. Dia dah la pakai skirt. Bila dia dah ambil dan bagi buah kelapa dekat lelaki tersebut, lelaki tu pun bagi 1 yuen dekat gadis tu.. Gadis tu pun seronok dan balik rumah untuk bagi duit tu kat mak dia. Sampai rumah, bila dia bagi duit tu dekat mak dia, mak dia pun marah...
Mak: Kamu ni, kenapa jadi bodoh?? lelaki tu hanya nak tengok seluar dalam kamu warna apa!!! Dia lelaki yang jahat!!
Gadis : oh, saya minta maaf. Saya tidak tahu, mak...


Selang beberapa hari, ketika gadis tersebut berjalan-jalan di kawasan kampung, dia terjumpa lelaki yang hari tu.. Lelaki itu meminta gadis tersebut ambilkan kelapa untuk dia dengan diberi upah 1 yuen. Gadis itu tidak mahu.. Kemudian, lelaki tersebut kata...
Lelaki: Saya bagi kamu upah 5 yuen kalau kamu ambilkan kelapa untuk saya. saya sangat dahaga.
Gadis:(berfikir). baiklah saya setuju. Tapi tunggu sebentar.. 
Gadis tersebut masuk ke dalam belukar dan selepas beberapa minit, dia keluar dan panjat pokok kelapa.


Selepas gadis tersebut bagi buah kelapa kepada lelaki tersebut, lelaki tersebut pun bagi 5 yuen dekat gadis tu. gadis tu pun seronok dan balik ke rumah. Sampai di rumah, dia menceritakan hal dia memanjat pokok kelapa untuk dapatkan 5 yuen tu.


Mak gadis itu saaaanggggat marah. 
Mak: Kan mak dah kata jangan ikut kata lelaki tu. Dia lelaki jahat!!Kenapa kamu bodoh kurang pandai sangat *dilarang tiru di rumah*
Gadis: Mak jangan risau. Saya ni cerdik orangnya. Saya tahu yang lelaki tu nak tengok warna seluar dalam saya. Jadi saya ada taktik baru.
Mak: bagaimana??
Gadis: sbelum saya panjat pokok kelapa, saya dah buang seluar dalam saya supaya lelaki tu tak tahu warna seluar dalam yang saya pakai....


p/s: cerita yang tak patut dibaca oleh orang bawah umur. sila jangan baca
......................................................................................................
muka penat~:D
Dalam setengah jam perjalanan, ramai yang dah syahid. Penat sangat kot. Lepas 2 jam lebih, kami sampai Tienjin.Tienjin dikatakan kurang membangun daripada Beijing. Tapi kalau ikutkan, Tienjin macam KL. Sesak, bangunan tak teratur, kurang bersih dan ramai orang. 
sesak di Tienjin


bandar Tienjin
Kami dihentikan di market yang mempunyai banyak kedai muslim. Besar tempatnya...


ni la pasarnya-bahagian tengah
seafood fresh...katak pun tak mati lagi
arak macam dalam cerita kungfu
biskut
kuih muih dari China
madu yang dibentukkan
apa tu??
guess what?
Dalam beberapa jam kami kat situ, beli-beli makanan China sikit, lepas tu kami pergi makan tengahari. 
sebelum
selepas makan
Habis makan, kami bertolak ke airport yang memakan masa lebih kurang 1 jam dari bandar Tienjin. 


Dah sampai airport..... sedihnya~ Tapi seronok juga sebab rindu Malaysia sangat-sangat terutamanya tandas dan makanan Malaysia!!
pintu masuk international departure


Selesai check-in luggage, pasport semua, kami naik flight pukul 3.50 petang. 6 jam atas flight, dalam pukul 10 lebih, kami alhamdulillah sampai di LCCT.. Wah, Malaysia!!!!!!


Semalaman di LCCT, kami naik flight balik KB pukul 7.30 pagi. 
muka timah yang kepenatan naik flight


Dalam pukul 8.30 kami sampai di Airport PC. Pukul 9.15 kami sampai di USMKK tercinta ini~
baru sampai~
Terima Kasih Allah sebab bagi aku pengalaman ni~
Terima kasih kat semua yang support untuk trip ni....

No comments:

contengan jalanan

get this widget here